GRUPO PLAZA

de Fermín Jiménez Landa

El fenomen del raig verd s'instal·la en La Gallera

30/09/2016 - 

VALÈNCIA. El raig verd és un fenomen atmosfèric que  pot  succeir durant la posta o eixida del sol. És un llampada o un raig de llum de duració  mínima que ocorre en condicions atmosfèriques molt infreqüents i en espais vastos com el mar. Es deu a la refracció i dispersió de la llum quan  regata l'horitzó. Esta és l'explicació científica que se li dóna a un fenomen que l'artista, Fermín Jiménez Landa, hi ha tractat de representar en la Sala La Gallera de València.

El director del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, José Luis Pérez Pont, ha presentat este matí l'exposició que estarà en la sala fins al pròxim 18 de desembre, acompanyat per l'artista i el comissari de la mostra, Cèsar Novella. “Jiménez Landa presenta en La Gallera una instal•lació escultòrica que representa una escala de 13 metres d'altura, en un arravatament d'eufòria artística per comprendre l'espai” explica Pérez Pont qui ha felicitat l'artista per “el diàleg que planteja entre la seua obra i l'edifici amb unes característiques arquitectòniques tan especials”.

El director del Consorci de Museus ha explicat que “les propostes artístiques que es donen en La Gallera tenen el repte d'unir continent i contingut com un tot únic i a més efímer perquè una vegada acaba l'exposició és impossible tornar a veure l'obra tal com ha sigut concebuda”. Jiménez Landa ha explicat que “sempre m'ha atret el fenomen del raig verd, que he conegut a través del cine o les novel•les com la de Jules Verne. Però no m'interessava tant el seu concepte oníric o romàntic sinó l'explicació científica com a efecte òptic”.

La seua naturalesa incopsable i fugaç  ha provocat nombroses creacions literàries, musicals i cinematogràfiques ‘el raig verd' s'ha relacionat amb el desig, amb el factible  i amb l'impossible, com la novel•la homònima de Jules Verne de 1882, pertanyent a la seua sèrie de viatges extraordinaris. Verne va ser el primer a popularitzar el raig i de la seua novel•la sorgix la llegenda: si dos enamorats observen al mateix temps el raig el seu amor serà per sempre. “Però hi ha més exemples com la pel•lícula d'Éric Rohmer (1985) ‘Le Raió Vert'. Al final és un viatge que va buscant alguna cosa” explica l'artista qui assenyala que la seua obra “parla també sobre el desig, el tindre una cosa i voler una altra”.

“L'origen del projecte és que portava un temps volent fer un fals raig verd en el mar; en eixe moment va sorgir el concurs de La Gallera, i he volgut traslladar-ho d'alguna manera a la sala. Volia comptar eixa història en relació a l'edifici, fer una escala més gran que La Gallera. Ens hem passat, i ara no podem posar-la en peu, per això l'escultura es presenta a l'espectador de forma obliqua.  És com un desig frustrat” explica Jiménez Landa.

L'espectador que visite La Gallera en els pròxims mesos es trobarà amb una escala de caragol enmig de la sala, tan alta que no cap de peu. Ha quedat encaixada  obliquament, inutilitzada per l'excés d'ímpetu  en la construcció. L'obra no és l'escala. L'obra és la relació inoportuna entre l'escala  i l'espai; és més situació que forma. El desig frustrat es materialitza  davall esta  circumstància inútil, en un espai  intermedi entre la intervenció arquitectònica i la representació del raig verd. Amb este gest mínim de grans dimensions es busca establir noves connexions entre eufòria, fracàs, melancolia, les enciclopèdies i biblioteques com a font de coneixement obsolet i limitat, la fusteria artesanal i un continu desig d'estar en un altre  costat.

Espònsors per a evitar el tancament de La Gallera

Sobre la possibilitat que esta exposició siga l'última abans del tancament de la Sala La Gallera, el director del Consorci de Museus ha explicat que “estem buscant espònsors tant en l'empresa privada com en altres institucions públiques per a evitar el seu tancament perquè amb les condicions econòmiques actuals una sala d'estes característiques i amb el tipus d'exposicions que requerix, ara mateix és inviable mantindre només amb el pressupost del Consorci de Museus”.

Pérez Pont ha recordat que el nou projecte del Consorci de Museus té l'objectiu de fer que els professionals d'Alacant i Castelló tinguen les mateixes oportunitats que els de València. El pes de València en la programació del Consorci ja és prou important amb la programació del Centre del Carme i les col•laboracions que s'establiran en 2017 amb l'Ajuntament de València”.

Noticias relacionadas

next

Conecta con nosotros

Valencia Plaza, desde cualquier medio

Suscríbete al boletín VP

Todos los días a primera hora en tu email


Quiero suscribirme

Acceso accionistas

 


Accionistas